AFÉRA: MM racing a Profituning verzus ABC tuning

Úvod  /  Auto  /  Poradňa  /  AFÉRA: MM racing a Profituning verzus ABC tuning

KLAMÁRI! Na začiatok povedzme, že Marek Mosný a Ivan Šoltýs sú majiteľmi známych slovenských čiptuningových firiem. Spoločne sa dohodli, že začnú bojovať proti pseudočiptuningu. Že proti čomu to idú bojovať?

Admin // 21.08.2007 // založiť diskusiu

Proti firmám, ktoré bez mihnutia oka oklamú zákazníka patrične drahou softvérovou úpravou v našich končinách neupraviteľného auta. Radi by sme sa s vami podelili o čerstvú skúsenosť s relatívne známou moravskou firmou ABC Tuning. Jej konanie totiž nemožno vyhodnotiť inak ako cielené klamstvo a okrádanie. Na základe výčitiek, že naše firmy nedokážu upraviť to a tamto auto a v abecéčku to nie je problém, len sú ďaleko, padlo rozhodnutie danú firmu kontaktovať a reálne si vyskúšať ich schopnosti. Úloha bola jasná – softvérovo upraviť v našich podmienkach „neupraviteľnú“ Toyotu Avensis 2,2 D4D. Auto je vybavené riadiacou jednotkou značky Denso a zásahy do nej sú nemožné.
V telefóne odpovedala slečna. Samozrejme, dané vozidlo dokážu upraviť, a to kdekoľvek, lebo upravujú cez diagnostickú zásuvku vozidla. Táto informácia nás veľmi potešila. Avensis sme na úpravu ihneď objednali. Slečna si vypýtala kontakt, dohodla miesto stretnutia a oznámila nám, že máme čakať technikov na čiernom Lexuse, v ktorom majú svoje mobilné laboratórium.
Tak sme sa teda s technikmi stretli na pumpe v Bratislave. Boli dvaja, technik a obchodný zástupca, ktorý mal na starosti „papierovačky“. Technik si vypýtal kľúče od auta, naznášal doň kopec káblov a notebook, pripojil sa na diagnostickú zásuvku vozidla a tváril sa, že na počítači niečo robí. Medzitým „obchoďák“ starostlivo vyplnil dohodu o diele (vykonaní čiptuningu), kde doplnil všetky špecifikácie ohľadne vozidla, zákazníka a dodávateľa služby spoločnosti ABC tuning. Medzitým sme sa, samozrejme, vypytovali na rôzne problémy a fakty, ktoré sa nám (akože laikom) snažil vehementne vysvetliť. Prvá vec, ktorá nás zarazila, bolo, ako vysvetľoval techniky úprav. Existujú vraj dve možnosti – tzv. boxom, volá sa Bitpower a nie je to dobré. Druhá technika je úprava priamo riadiacej jednotky motora a to sú oni – ABC tuning. V duchu som si pomyslel, ako by asi reagoval Roman Putner (konateľ Bitpoweru), keby to počul...
Ale to podstatné prišlo až potom. Doslova tam padlo toto: „Vážení, a teď pozor. Po úpravě je nutné najet přibližne 1 300 km.“ Áno, napíšeme to radšej i slovom: „Tisíctřista kilometrů na lehký plyn s maximální rýchlostí do 130 km/h. Až pak je možné postupne začít přidávat plyn. Kdyby se náhodou stalo, že předtím přidáte plný plyn, celou úpravu zničíte a všechno bude třeba udělat jěšte jednou.“ Asi po hodine technik vystúpil z auta a oznámil, že auto je načipované, môžeme ho ísť vyskúšať – na ľahký plyn. Avensis sme deň predtým podrobili meraniu na najmodernejšej záťažovej valcovej brzde Maha LPS 3000. Tolerancia merania pri tomto výkone je +/– 1 %. Namerali sme 153 k a 331 Nm. Logicky musela padnúť otázka, aký máme po úprave výkon? Technik, ktorý ani nepoznal sériové parametre auta, sa opýtal, aký je pôvodný výkon auta. Podľa údajov výrobcu je to 110 kW, čiže 150 k. Na základe toho uviedol, že auto by malo mať o cca 18 až 20 kW viac. Opýtali sme sa teda, koľko to bude pri tomto aute konkrétne. Zahľadel sa dohora a po asi dvoj-trojminútovom rozmýšľaní a prerátavaní nahlas vyrátal, že keď má auto sériovo 110 kW, teda 150 k, a teraz pridal asi 20 kW, tak to bude mať okolo 200 koní a z pôvodných 320 Nm budeme mať 440 Nm. Požiadali sme ich, nech tieto údaje zapíšu do spomínanej zmluvy. Obchodný zástupca sa teda do zmluvy neokúňal napísať, že auto má po úprave vyrátaný výkon 200 koní a 440 Nm. Keď sme sa pozreli do zmluvy, stálo tam nie 200 k, ale 190 kW, čo je 258 k! A nie 440 Nm, ale 440 Nt. Takú jednotku ani nepoznáme...
Ivan sa teda s jedným z nich posadil do auta a šli na skúšobnú jazdu. Samozrejme, hneď stlačil podlahu. Keď sa vrátili, vystúpil so slovami, že nijaké zvýšenie výkonu necíti. Navrhli sme možnosť dať auto na záťažovú brzdu a ihneď zmerať výkon po úprave. Následne sa správanie pánov „tunerov“ obrátilo o 180°. Oznámili nám, že majú veľa práce a ďalšie objednávky a nemajú čas s nami ísť. Tiež vraj nemáme zbytočne platiť za merania v iných firmách, vraj oni nám odmerajú auto v abecéčku bezplatne. Naším argumentom bolo, že sme si objednali úpravu troch áut. Práve „upravili“ prvé, určite teda majú čas. Neostávalo im teda nič iné, ak chceli mať za službu zaplatené.
Veľmi dobre však vedeli, čo ich čaká... Presunuli sme sa teda s toyotou na mahu vo Vlčom hrdle v BA, ktorú vlastní firma Profituning. Len pre informáciu, zariadenie absolvovalo v apríli garančnú prehliadku a kalibráciu. Už počas jazdy sa chlapci z ABC vypytovali, ako je možné, že nám auto odmerajú ihneď. Predsa v Brne sa na meranie objednáva aj týždeň vopred. Keď videli, že sám Ivan otvára dvere, zacítili vo vzduchu „prúser“. Na to sme vyložili karty a povedali im, kto skutočne sme. Proti konkurencii nič nemáme, ale proti nekalej konkurencii a pseudočiptuningu, na princípe placebo efektu, ako robia oni, budeme bojovať veľmi statočne. Preto sa toto celé zomlelo. Už sa ani nesnažili brániť a priznali sa, že je to tak, a že to robia iba pre peniaze. Zavolali sme teda políciu, podali trestné oznámenie za podvod a pevne dúfame, že nie ako veľa iných vecí práve tento spis nebude založený do skrine vyšetrovateľa, že orgány túto vec dotiahnu do správneho konca.
Týmto materiálom by sme chceli všetkým vám ukázať, ako ľahko sa môžete stať obeťou podvodu. Nedajte sa ošmeknúť ľuďmi, ktorí k ostatným nemajú štipku úcty. Bez váhania sa vám pozerajú do očí, klamú a tvária sa, že tie peniaze si zaslúžia. To však nie je všetko. Na muške máme ďalšieho špecialistu, tentoraz zo Slovenska. Sme si istí, že i keď si tento článok náhodou prečíta, určite neprestane... Redakcia AT magazínu by tu zvlášť rada poďakovala zástupcom MM racing a Profituning za snahu a odhodlanosť, ktoré v konečnom dôsledku pomôžu ochrániť vaše peňaženky a zaslúžia sa o dobré meno tuningu. Marian ČABÁK, Marek MOSNÝ a Ivan ŠOLTÝS, foto: autori

Fotogaléria (obrázkov: 2)


Diskusia k článku



AutoTuning Magazin
© 2000 - 2016 autotuning.sk - všetky práva vyhradené